Skip links
Powrót do Bloga
jakie akcesoria do domowego biura wybrać

Jakie akcesoria do domowego biura wybrać, aby pracować lepiej?

Share
Podstawą ergonomicznego stanowiska pracy jest odpowiednie biurko oraz fotel. Jednocześnie ogromny wpływ na komfort i efektywność pracy mogą mieć dodatkowe akcesoria. Niekiedy to niewielkie (i niedrogie) elementy, które jednocześnie charakteryzują się ogromną funkcjonalnością. Na jakie akcesoria warto zwrócić uwagę, aby stworzyć idealne stanowisko do pracy zdalnej?

Nowoczesna podstawka pod monitor może być prawdziwym centrum dowodzenia

Podstawka pod monitor może mieć zarówno prostą konstrukcję (wtedy tworzą ją nóżki i niewielki blat) lub też być bardziej rozbudowana. Niektóre podstawki zawierają szuflady lub dodatkowe przegródki, jednak nie zawsze prezentują się one dobrze ze względu na „ciężką” konstrukcję.

Współcześnie dużą popularnością cieszą się designerskie, lekkie wizualnie podstawki, które wyposaża się w niewielkie uchwyty lub inne elementy pozwalające na funkcjonalne i estetyczne rozmieszczenie urządzeń i przedmiotów.

Modułowa podstawka pod monitor dostępna w naszym sklepie (wykonana z płyty MDF lub litego drewna) może być wyposażona w 8 elementów, które możesz zamontować w wybranym miejscu w obrębie podstawki. To między innymi:

  • Stojak na otwartego laptopa oraz uchwyt do przechowywania nieużywanego komputera.
  • Uchwyty na telefon, słuchawki, AppleWatch.
  • Uchwyt uniwersalny (na którym umieścisz wiele różnych urządzeń lub przedmiotów).
  • Półkę podblatową (która pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni roboczej).
  • Uchwyt Magsafe do telefonu.

Przeczytaj także: Biurko do pracy przy komputerze – jak je dobrze wybrać?

Uporządkuj kable i przewody

Praca biurowa wiąże się często z koniecznością podłączenia wielu różnych urządzeń, ładowarek czy źródeł światła. W nowoczesnych biurkach można łatwo zorganizować kwestię podłączenia urządzeń i uniknąć chaotycznego ułożenia kabli. Przydatne akcesoria, to przede wszystkim:

  • Kontakty nablatowe (montowane w powierzchni blatu) – sposób na gniazdko elektryczne w zasięgu rąk i większy porządek przestrzeni roboczej.
  • Przelotki kablowe – to (najczęściej) okrągłe przepusty, które pozwalają zachować ład na blacie, a także chronią kable przed przetarciami.
  • Podblatowy kanał kablowy (także w wariancie uchylnym) – który pomoże Ci zebrać przewody tuż pod powierzchnią blatu (dzięki czemu okablowanie jest niemal niewidoczne).
  • Maskownica do kabli – która osłania przewody biegnące z blatu do gniazdek elektrycznych rozmieszczonych bliżej podłogi.

Uchwyty na monitory czy jednostki PC

Aby zachować prawidłową postawę ciała podczas pracy, należy zamontować monitor na odpowiedniej wysokości. Ekran powinien znajdować się na linii wzroku (tak, aby siedząc prosto, nie trzeba było pochylać się do przodu lub zadzierać głowy).

Ergonomiczna postawa przy biurku to taka, gdy siedząc z wyprostowanymi plecami, łokcie są zgięte pod kątem 90 stopni (podobny kąt dotyczy kolan, dodatkowo stopy powinny spoczywać wygodnie na podłodze).

Biorąc pod uwagę te zasady, ekran powinien znajdować się relatywnie wysoko. Aby ustawić go na pożądanej wysokości, możesz użyć wspomnianej już podstawki pod monitor lub specjalnego uchwytu na monitor (lub uchwytu na dwa monitory). Zaletą tego typu stojaka jest fakt, że pozwala zaoszczędzić jeszcze więcej przestrzeni roboczej (zwykle montuje się go z tyłu blatu).

Uchwyt na monitor będzie szczególnie dobrze się prezentował, jeśli wybierzesz go w kolorze stelaża biurka lub w inny sposób dopasujesz kolorystycznie (według własnego uznania).

Z kolei uchwyt na jednostkę PC (możesz zamontować go bezpośrednio pod blatem) będzie chronił komputer przed uszkodzeniami, kurzem i uszkodzeniem w wyniku – na przykład – zalania.

Przeczytaj więcej:

Akcesoria do przechowywania

W przechowywaniu przedmiotów na blacie pomogą Ci półki i nadstawki, a także gotowe elementy do przechowywania (różnego rodzaju organizery, tabliczki na długopisy i inne). Możesz kupić również estetycznie wykonane pudełka (drewniane, metalowe lub z innych materiałów), w których umieścisz dokumenty i różnego rodzaju przedmioty, które potrzebujesz mieć zawsze pod ręką.

Jeśli posiadasz biurko regulowane lub tradycyjne, które ma prostą formę i jest pozbawione szafek lub szuflad, rozważ zakup kontenerka na dokumenty (materiały i kolorystykę również warto dostosować do pozostałych elementów biurka). Kontenerki są najczęściej wyposażone w wygodne kółka, co zwiększa ich mobilność.

Pozostałe akcesoria do sprawniejszej pracy przy biurku

Jeśli chcesz chronić blat przed zabrudzeniami, zadrapaniami lub uszkodzeniami mechanicznymi, kup podkładkę na biurko. To szeroka grupa produktów – od podkładek filcowych, przez gumowe aż po wykonane z twardego tworzywa czy szkła.

Z kolei jeśli korzystasz z biurka z regulacją wysokości, rozważ zakup specjalnej maty antyzmęczeniowej. To produkty wykonane z materiałów amortyzujących, które absorbują nacisk wywierany przez ciało. Dolne partie nóg są dodatkowo wprawiane w mikroruchy, które pobudzają krążenie i zmniejszają uczucie zmęczenia. Maty pod biurko wspierają też prawidłowe ułożenie ciała i ergonomiczną pozycję.

O jakich jeszcze akcesoriach warto pomyśleć?

  • Ładowarka indukcyjna – która może być wmontowana w blat, co wygląda bardzo estetycznie.
  • Kółka do biurka – jeśli chcesz łatwo je przemieszczać.
  • Podnóżek – który pozwoli odpocząć Twoim nogom (wybierz taki, który daje możliwości regulacji kąta nachylenia powierzchni przeznaczonej na stopy).
  • Haczyki i drobne elementy – przykładowo, na haczyku montowanym pod blatem możesz powiesić marynarkę).
  • Tablica/ścianka organizacyjna – można ją zamontować na ścianie lub z boku blatu i umieszczać na niej przypomnienia, notatki lub materiały potrzebne w danym momencie. Popularne są tablice perforowane z uchwytami i półkami drobne elementy (np. karteczki samoprzylepne czy taśmę klejącą).
  • Przegrody do biurka – przydatne, jeśli chcesz tymczasowo odgrodzić swoje biurko od otoczenia i zapewnić sobie więcej prywatności. To prowizoryczne ścianki, które można łatwo i bezinwazyjnie zamontować na blacie, a także sprawnie zdjąć w razie potrzeby.

Jeśli przechowujesz na biurku dużo dokumentów, możesz kupić również ozdobny przycisk do papieru, który nie tylko pomoże utrzymać porządek, ale będzie też oryginalną ozdobą blatu.

Akcesoria do oświetlenia biurka

Bardzo ważnym akcesorium jest lampka biurkowa. Wybierz taką, która oświetli blat bez efektu oślepienia (żarówka nie może być zbyt mocna, a klosz nie powinien być krótszy niż zamontowana w nim żarówka). Zalecana barwa światła to najczęściej neutralna biel (zimniejsze odcienie sprzyjają skupieniu) lub jej delikatnie ciepły odcień (budujący przyjemny, bardziej „domowy” klimat do pracy lub nauki).

Dobrze, jeśli Twoja lampka ma możliwość regulacji w co najmniej dwóch płaszczyznach:

  • ma regulowany klosz – dzięki czemu skierujesz żarówkę w dowolną stronę,
  • ma regulowane ramię – co pozwoli Ci zbliżać lub oddalać źródło światła od blatu (w perspektywie pionowej i poziomej), bez konieczności przesuwania całej lampki.

Przeczytaj także: Jak chronić oczy podczas pracy przy komputerze?

Popularnym akcesorium (szczególnie do biurek gamingowych) jest oświetlenie LED. Możesz wybrać taśmę oświetleniową w różnych kolorach i w różnych temperaturach barwowych. Do typowych biurek, o standardowych wymiarach, wystarczające będą taśmy o mocy około 10-20W, choć wiele zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać. Możesz też wybrać tradycyjne lampki dekoracyjne (uzupełniające główne źródło światła do pracy i budujące komfortowy nastrój). Dobrym rozwiązaniem może być też podświetlenie regałów czy półek znajdujących się obok biurka.

Przeczytaj także: Jak urządzić biuro w małym mieszkaniu – ergonomiczne rozwiązania

Sprawdź
Przesuń